Montag, 22. September 2014

Æstetisk skål

Ordet " æstetik" er ikke noget nyt- men jeg blev bevidst om, at jeg ikke rigtigt kunne give et svar på, havd æstetik egentlig er. Jeg fandt en meget spændede artikel på nettet: " Hvad er æstetik?"
Er det læren om det smukke? Men hvad er smuk? Er noget jeg synes er smuk- betyder jo ikke at alle andre også har den sammen mening. Det betyder, at æstetik har flere betydninger.

- læren om sansning og den sanselige tilgang til verden
- læren om det skønne
- læren om kunsten og dens virkemidler
- det aspekt af kunsten og dens virkemidler
- det aspekt af kunsten, som angår det sanselige og det formmæssige
- formdannelse - sanseligt udtryk

Som man kan se findes der en masse af betydninger- men allesammen har noget fælles: og det er det sanselige.
Jeg synes, at æstetik og ordet kunst også hører sammen.

Derfor har jeg prøvet at lave noget æstetisk/ kunstnerisk;)
Jeg blev inspireret af Mettes fortælling af en skål, som er lavet af " pølsesnegle". Jeg kunne ikke forstille mig, hvordan sådan en skål skulle se ud, eller hvordan processen skulle se ud. Der gik til tid indtil jeg har haft skålen færdid- i min forstilling. Nu skulle det bare fortsættes i praksis...
Jeg fandt en plasticskål derhjemme og klædte den ud med folie. Derefter rullede jeg en masse pølser som derefter blev rullet til små snegler. Bunden formede jeg med hjælp af plade teknikken. Nu blev det spændende. Med masser af slikker fik jeg sneglene til at holde på bunden. Og sådan gik det række efter række. Bagefter var jeg lidt stolt på mig selv, fordi det hele ikke styrtede sammen;) Men, nu må jeg først afvente, hvordan skålen ser ud efter den er tørt- og om det hele holder efter jeg har fjernet folien....







Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen