Dienstag, 2. September 2014

Gnocchi med brændenælder

Det er første gang at jeg har prøvet at lave noget med - og ud af brændenælder. Da vi har valgt bogen " Naturens spisekammer" fandt jeg opskriften i bogen og syntes det lyd meget spændende. Jeg gik i gang med at finde nogle friske brændenælder udenfor. Det var godt nok ikke nemt at finde nogle friske.
Derhjemme igen gik jeg så i gang....
Her kommer opskriften:

" 1/2 l brændenælder
1 spsk smør eller olie
225 g ricottaost
2 mellemstore æg
4 spsk mel
50g revet parmesanost
fintrevet skal af 1 citron og saft af 1/2
salt og peber

Til servering:
25g smeltet smør
finthakket skal af 1/2 usprøjet citron
2 fed hvidløg
1 dl revet parmesan
1 spsk rosa peberkorn

 Skyl brændenælder med kogende vand, hak dem fint og kom dem i en gryde med smør eller olie. Pres ricottaosten igennem en trådsigte og kom dem i gryden. Varm op ved svag varme i 5 minutter. Sluk for gryden og lad massen køle lidt af. Rør sammenpiskede æg, mel parmesanost, citronskal og- saft i dejen. Krydr med salt og peber. Lad blandingen hvile på køl eller natten over.
Drys køkkenbordet med lidt mel og rul dejen ud i lange pølser på en lillefingers tykkelse. Skær pølserne i stykker på 2 cm, tril dem let i mel og læg de færdige gnocchi løst på et stort fad, dækket med bagepapir. Lige før severingen koges de i rigeligt letsaltet vand. Når vandet skælver, dumpes en portion gnocchi ned i gryden. Gør det ad flere omgange, da der skal være rigeligt vand omkring dem, mens de koger. Efter 5 minutter stiger de op tilvandoverfladen og er færdige. Tag dem op med en hulske og lad dem dryppe godt af i et dørslag.
Anret gnocchierne på varme tallerkener, dryp med smeltet smør og drys med finthakket citronskal, finthakket hvidløg, revet parmesanost og rosa peber, let knust i en morter."














De smagte fantastik!! Og jeg havde slet ikke forventet det. Og det er også det spændende i forhold til at arbejde/ lave noget med brændenælder. Jeg kendte dem bare som planter, som gør ondt at brænde sig på. Derfor har jeg også netop valgt denne opskrift, fordi jeg var nysgerrig på, om min mening ville ændre sig bagefter. Og det er sket. 

1 Kommentar:

  1. Hejsa

    Her om efteråret kan du vælge kun at plukke topskudene af brændenælderne, de er mest friske. Fint at læse, at du blev overrasket over resultatet :-)

    Vh Ida

    AntwortenLöschen