Montag, 8. September 2014

Udvikling af miljøomsorg- byg et vinterhi til pindsvinet

" Miljøomsorg har været en naturlig omsorg, vi som mennesker har vist naturen i det gensidige samspil, vi har levet i årtusinder." ( Natur og miljø i det pædagogiske arbejde ) Hvis barnet så i sit eget tempo får lov til at gøre sine egne erfaringer i et naturpræget miljø, vil miljøomsorg uundgåeligt blive udviklet som en del af børnenes læreprocess og dannelse.
 Det kan man støtte med forskellige udendørs aktiviteter. Jeg har taget det som eksempel til mit næste friluftsaktivitet. Efteråret nærmer sig og dermed i nogle haver mangler der et sted hvor et pindsvin kan gå i vinterhi om efteråret.
Med denne aktivitet får barnet mulighed for at udvikle omsorg for naturen og dermed også for sig selv.
Pindsvinene går i hi fra september til midt i november. Så passer det fint at starte nu. Jeg har tænkt mig, at lede efter en lille kasse som skal stå på hovedet i haven. Så dækker man boet med kompost, jord eller et stylle plastik eller tagpap, så det er godt beskyttet mod vind og regn. Inde i huset lægger jeg lidt tørre blade eller halm ind. Pindsvinboet skal står på et roligt sted i haven og det er vigtigt, at der er vand i haven så pindsvinet har mulighed for at drikke.
I dag blev pindsvinboet færdig. Jeg har valgt at bygge det op i min biotop. Jeg fandt et godt sted, hvor det står beskyttet mod vind og vejr. Boet fik en lille indgang, så har andre dyr- for eksempel katte ingen mulighed for at komme ind. Til sidst dækkede jeg boet med kompost og blade. Nu bliver det spændende om boet nu får en beboer.....







.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen