Sonntag, 11. Mai 2014

Smådyr

På vej hen til min biotop havde jeg tanken at finde nogle smådyr. Men hvad kunne det være og hvordan skulle jeg fnde dem? Det nemmeste kunne være at grave i jorden. Ihvertfald finder man en regnorm eller en snegl.
Tanken var, hvordan ville børn går på jagt efter smådyr? Ville de bare sidde eller står stille og afvente? Eller ville de bare går i gang med at finde nogle dyr?
Så begyndte jeg med at grave i jorden og det tog ikke langt tid, så fandt jeg dem to:
De to pupper ligner ikke hinanden. Den ene er meget små og har en helt anden farve. På den anden kan man godt se, at den har har fødder. Nu skal jeg først finde ud af, hvad jeg har fundet. Jeg tog dem med hjem og sat dem i et glas, hvor jeg førre havde puttet jord og blade i. Nu håber jeg bare ikke, at den små puppe over nat bliver spist af den store.... 

Opdatering: 

De to insekter jeg fandt ude i haven flyttede så med inde i huset. Men to dage efter jeg fandt dem, kunne jeg se, at den ene var død. 
Jeg fandt ud af, at det var en oldenborre- larve. Laverne lever tre til fire år i jorden før de forvandles til voksne oldenborrer og går på vingerne i maj til juni. 
Engang var oldenborrer et skadedyr fordi der var så mange af dem. Men i dag er oldenborren nærmest blevet et sjældent insekt. 
Nu håber jeg at den anden ikke kommer til skade. Jeg skal lige huske, at tage et billede i morgen. 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen