Sonntag, 11. Mai 2014

Fra jord til bord- nu sker der noget....

For en uge siden har jeg plantet mine frøer. Og nu idag har jeg set, der kommer noget grønt!
Den første agurk baner sig vejen igennem jorden. Spændende synes jeg! Nu skal jeg lige se, at får mit bed færdig, så at alle planterne har plads nok. Jeg har allerede fundet et sted i vores have.

Indtil mit bed er færdig vil jeg lige beskrive hvad jeg har plantet. Beskrivelsen fandt jeg på Wikipedia: 

Tomat: er en enårig frugt med en opret, men senere nedliggende vækst. Stængler og blade er tæt besat med hår og kirtler. 
Blomstringen indledes så snart planten har samlet kraft nok, og den fortsætter helt ind i efteråret.  De enkelte blomster er gule. Frugterne er store bær, som først er lysegrønne, men som bliver gule, orangerøde eller røde ved modenhed.
Tomaten har et vandindhold på over 90% .  
Tomat er hjemmehørende langs vandløb i Andesbjergene, hvor den er pionerplante på gruset, veldrænet bund. 

Agurker enårige urter, med nogle få arter, som er halvbuske, Vækstformen er oftest krybende eller klatrende. Rodsystemet er vidtstrakt og højtliggende. Planterne er sympodiale, og hver knop udvikler et enkelt blad og en slyngtråd. 
Blomsterne er i de fleste tilfælde enkønnede, men sådan at den enkelte plante bære blomster af begge køn. Frugterne er bær med mange frø. 

Paprika:  er en slægt af urteartige planter, som er ubredt med ca. 30 arter fra det sydlige USA til det sydlige Argentina. Det er planter med opret, busket vækst og spredte, helrandede blade. Blomsterne er 5- tallige med en tydelig kegle af støvdragere i midten. Farven er som regel hvid, men nogle arter og visse dyrkede sorter har violette blomster. Frugterne er hule bær. Planterne er giftige, men frugterne er spiselige.

Nu fik vi vores første bed færdig, og så gik jeg i gang med at sætte planterne i bedet. 


Nu håber jeg bare, at det ikke bliver for koldt udenfor så at alle mine planter for en chance til at vokse;) . 

Tomateplanten står stadigvæk i vindueskarmen- jeg tror, de har brug for lidt mere varme. De sidste dage har det været for koldt udenfor. Men når solen kommer ud igen og vi for det lidt varmer igen må de så også gerne flytte ud. 

Nu sker der noget i vindueskarmen... 
Ved nogle af planterne, som jeg havde stående udenfor kunne jeg se, at der ikke rigtig skete noget. Måske var det for koldt eller stedet hvor de stod hvar ikke det rigtige. Så tog jeg dem med ind igen. Og så kunne man se, pludselig skete der noget. 









Paprikaplanten blev ikke til noget. Jeg tror, at det har været for koldt udenfor.
 Tomatplanterne kunde jeg tynde ud, så de andre planter fik mere plads til at vokse. De fleste af dem kunne jeg allerede plante i større potter. Ved tomaten er det vigtigt, at man nipper de små skud af, der dukker op i hakket, hvor blade og stængler mødes. De kan godt lide det, at får et brusebad imellem, så opmuntrer man dem til at sætte frugter.
Men jeg tror, at både agurken og tomaterne har brug for lidt mere tid;) De bliver ikke " færdig" til den næste indkald.... 











Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen