Sonntag, 11. Mai 2014

Biotopopgave 3- tusindfrydmarmelade

Da jeg i dag har været på vej til min biotop har jeg set mange tusindfryd. Så fik jeg ideen, om det kunne være muligt at lave marmelade af dem. Igen derhjemme fandt jeg på nettet en opskrift. Men- for det første var jeg nødt til at plukke 1,2 liter tusindfryd;) det var en masse!
For marmeladen har man kun brug for bladene. Så gik jeg i gang med at plukke bladene af..... Det tog lidt tid;)
Det hele kommer nu i en gryde sammen med 1,2 liter vand og skiver af en bio- citron. Det hele bliver kogt for ca 10 minutter.

Nu skal man lade den vand- tusindfryd- citron- mix trække til imorgen. Det lugter rigtigt godt jeg er meget spændt på hvordan det hele smager....

Jeg har tænkt over, med hvad for en målgruppe jeg kunne havde lavet denne marmelade. Børnehavebørn er for små, det tager for langt tid at pille bladene af. Men jeg kun godt tænke mig, at lave det med skole- eller fritidshjembørn. Tankegangen er, at lære naturen med dens mangfolighed at kende. Og at kunne se, hvad for muligheder man har. At være med i en process og bagefter se på, hvad man fik ud at det!

Nu skal det hele bliver til marmelade:
Efter den vand- tunsindfryg-citron- mix har trækket over natten skulle det hele nu blendes med en stavblender. .

Efter det skal det hele blandes med sukker og så bliver det kogt. 
Marmeladen koges yderlige 4 minutter, skummes af og hældes på små, skoldede glas. Færdig ;) 






Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen