Mittwoch, 15. Oktober 2014

Naturfænomener

Natur og naturfænomener

Arbejdet med naturen og naturfænomener er meget spændende. Da jeg gik i gang med at planlægge og overveje, med hvad jeg gerne vil arbejde i min biotop 6 opgave havde jeg først ingen forstilling om, med hvad jeg gerne ville arbejde. Derfor var det vigtigt for mig, at finde ud af, hvad er naturfænomener? 

Hvad er et naturfænomen? 

" Et naturfænomen er et fænomen, der forekommer uden for menneskets indflydelse eller magt. Naturfænomener spænder lige fra en let renbyge til en voldsom tsunami."   

Hvorfor er naturoplevelser- naturfænomener så vigtigt for børnene? 

Gennem oplevelserne ude i naturen får børnene muligheden for at erfare naturen som rum for leg og fantasi. Her har de mulighed for at udfolde sig både kropsligt men også med alle deres sanser.Gennem denne fordybelse får de et helt andet syn på naturen og derudover en anden forståelse af verden. Med disse erfaringer, begynder de at opleve naturen og deres mangfolidighed på en helt anden måde. Det betyder, at børnene bruger naturen og leger med de ting, de finder derude.
At arbejde med naturfænomener betyder for børnene, at de får kendskab til årstiderne og naturens elementer- vand, ild, luft og jord . Med støtte af pædagogen lærer børnene at ser mulighederne naturen byder på. Og derudover udvikler børnene respekt og forståelse for naturen og miljøet. Det fører til, at børnene forsøger at passe på miljøet og behandler insekter og andre mindre dyr med omtanke. 

Men hvad betyder det for pædagogen? 

Hvordan griber man et projekt i naturvidenskab an? Hvad skulle pædagogen holde øje med? Hvordan sætter man fantasien i gang? Hvordan vækker man interessen for projektet eller for naturen? På hvilken måde får man alle børnene med? 

For det første er det vigtigt, at vi som pædagoger har en ide om, hvad vi gerne vil lave med børnene. Det betyder, at man planlægger forløbet med et bestemt mål. 
Der findes forskellige måder at starte projektet på: 

- at børnene får adgang til materialerne
- at man iagttager børnene og ser hvad de er i gang med og derudover så planlægger et projekt
- at man inddrager børnene
- at der er mange materialer til rådighed, som børnene kan arbejde- lege med 
-at pædagogen holder øje med, med hvilken materialer han fanger børnenes interesse
- at pædagogen skaber et læringsrum for børnene, hvor de kan stille deres spørgsmål, hvor de kan snakke sammen og hvor de kan fordybe sig i deres undersøgelser
- at være en " lyttende" pædagog det vil sige, at man dokumenterer, mens børnene er i gang med deres undersøgelser, at man ikke forstyrrer dem, men at man er i stand til at svare på spørgsmålene, som måske senere dukker op




Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen