Dienstag, 26. August 2014

Æbleringe - naturens spisekammer

Efteråret nærmer sig dermed begynder "æbletiden". Jeg elsker det at spise de æbler, vi har i vores have. Man kan lave så mange ting med æbler og jeg er nu begyndt med at lave æbleringe.
Først tog jeg dem, som allerede var faldt af. Så skræler man æblerne og fjerner kernehusene med en kernehusudstikker. Bagefter skær man frugten i ca 3/4 cm tykke skiver og lægger dem i vand med citronsaft. Efter det har jeg lagt dem på bageplader . Så kommer pladene i ovnen hvor frugterne bliver tørt. Jeg har ladt dem eftertørre i ovnen. De smagte fantastisk.
For børn er det en spændende måde, at lære naturen og dermed også naturens mangfoldighed at kende. At plukke, eller sammle æblerne, at lære at skralle æblerne og skærer dem i stykker for at lave æbleringe, styrker både deres motorik og man vækker deres interesse for naturen. Børnene får mulighed for at bruge deres sanser, de må få lov til at udforske, eksperimentere og dermed giver man dem en positiv oplevelse og skaber rum for læring.











Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen