Dienstag, 26. August 2014

Memory

På jagt i skoven

Jeg har valgt at fremstille et memory ( huskespil ) som er lavet af materialer, som findes i naturen. Denne aktivitet er til 6- 10 børn fra 1. klasse. 
Målet ved denne aktivitet er, at børnene får mulighed for at lære naturen at kende. Børnene lærer, hvordan planterne, træer og dyrene, som man møder på vejen gennem skoven hedder. Det er en god måde, for læring. Børnene for muligheden, for selv at lede efter planterne, som de gerne ville arbejde med. Ideen er, at når de så senere leger med huskespillet, genkender planterne og er i stand til at huske nogle af navnene. Ud over det er sådan en aktivitet en mulighed for at styrke deres sociale kompetencer og deres selvværd. Børnene har mulighed for at være sammen og kigge på hinanden. 

Man starter med at lede efter alt det, man synes er spændende, og hvad man kunne forstille sig at have i sit huskespil. 















Nu bliver bladene presset i en bog. Det er vigtigt, at de er tørt når man arbejder videre med dem. I den næste uge vil jeg klippe pladene for spillet ud og derefter bliver bladene, grene, fjerene og alt andet lamineret på pladene. 
Det er også spændende for børnene at afvente og bagefter at kigge på, hvordan tingene har forandret sig når de er tørt. 

Efter en uge, gik jeg i gang med at fremstille mit huskespil. Bladene var presset og nu skulle de komme på pap- pladene. Efter det laminerede jeg pladerne - og færdig var huskespillet. Især når man vil lave det med småbørn, skulle man tage store pap- plader. Der er nemmere at holde dem i hånden og lege med dem. På bagsiden kan man skrive navnene af bladerne, planterne osv. Jeg synes det er en dejlig måde for børnene at lære naturen at kende. 





Bjørn Todsson beskriver i bogen " Perspektiv på friluftslivets pædagogik" de kvaliteter, som friluftslivet i sig selv rummer. Jeg syntes, den sætning med sammenhængende erkendelse og forståelse passede fint i forhold til huskespillet:

" Sammenhængende erkendelse og forståelse- evne til læring og indsigt ud fra egne oplevelser. Friluftsliv som induktiv læringsvej og som grundlag for en personlig internaliseret forståelse. Mulighed for at åbne for andre erkendelsesveje end de ensrettede teoretisk abstrakte. Åbne forbindelser mellem det sanselige liv og intellektuel tilegnelse. Læring gennem oplevelse og erfaring". 

Med denne aktivitet har børnene både mulighed for egne oplevelser og udvikling for læring. For nogle børn indebærer det måske også mulighed for førstehåndsoplevelser. Da fremstilling af huskespillet indeholder flere arbejdsskridt er børnene aktiv med ind i processen. 





Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen