Dienstag, 3. Juni 2014

Biotop 4 opgave - landart

En dejlig dag på stranden! Der fik jeg også ideen til min opgave! På stranden kan man finde en masse af dejlige ting:
- gamle krogede grene
- forsteninger af mange år gamle dyr
- strandskaller
- smukke sten og meget mere....





Jeg har samlet alt ind, hvad jeg kunne finde og tog det med hjem. Derhjemme tænkte jeg over, hvad man kunne lave ud af de smukke ting jeg havde fundet på stranden. Da jeg var så heldig at finde så mange krogede grene, besluttede jeg at samle dem i en uro.

Det er noget, man godt kan lave med børn. En dejlig dag på stranden i forbindelsen med mange dejlige oplevelser. At lære stranden med alle dens mangfoldiheder og mulighederne at kende. Man giver børnene muligheden for at udfolde sig kropsligt og børnene kan bruge deres sanser.
Man kan lave en masse af flotte og brugbare ting til pynt og gaver ud af ting man finder på stranden. En uro er nemt at lave sammen med børn. Man giver dem mulighed for at uddybbe deres kreativitet, at sætte ord på tingene de har fundet, de har muligheden for at udbygge den, hver gang de finder noget nyt og spændende. Børnene lærer at man kan lave så meget af så lidt!

For at fremstille en uro har man brug for:

- krogede grene
- muslinger, slebet glas osv.
- sejlgarn
- en syl

Jeg gik i gang:







Med en syl har jeg boret små huller i grenene og i muslingerne. Stenene havde allerede et hul;) . Så bandt jeg dem sammen. Men man skal huske, at tingene ikke er for tung- fordi så bliver det svært at får det hele afbalanceret so uroen ikke hænger skævt.

Nu mangler der bare en musling i midten og så er uroen færdig! Jeg tager lige et billede i morgen!

Hvad er land art?

" Land art er en billedkunstnerisk retning, der opstod i den sidste halvdel af 60érne i USA. Ideen om at lave kunst i landskabet udsprang bland andet af et ønske om at løsrive kunsten fra museet og galleriet og af et ønskeom at lade natur og værk smelte sammen. Det betyder at man skaber noget kun med naturens materialer og dermed er kunsten forgængelig. Naturen altid vinder til sidst, Overladt til sig selv vokser værket til, nedbrydes, omformes af vejr og vind og indgår i naturens cyklus."

Alle de ting jeg fandt på stranden er i selv selv allerede det, man kalder land art. Grenene blev formet af vejr og vind, muslingerne fortæller også en egen historie. Jeg arbejdede kun med materialer som jeg fandt derude. Den garn, hvor jeg bandt tingene sammen, er også noget, hvad man kalder biologisk råstof. Man behøver slet ikke at bruge en syl, man kan lide så godt bare binde garnet fast på grenen. Og når man har uroen færdig, kan man finde et sted i naturen hvor man overlader det naturen.

Målet ved aktiviteten med børnene er:

At styrke børnenes bevidsthed om naturen og deres mangfoldighed. Børnene lærer, at naturen kan bruges til mange forskellige ting og aktiviteter. Man giver dem muligheden for at eksperimentere og udforske naturen.

Nu er uroen blevet færdig- og jeg synes den er blevet rigtig fint....




1 Kommentar:

  1. Hejsa - spændende forløb og relevante overvejelser :-) Forløbet kunne også lægge op til arbejde matematisk med sammenhæng mellem størrelse / vægt, større end / mindre end - eller naturfænomener omkring balance og ligevægt - altså eksperimentere med at flytte tingene ud og ind på dine grene, måske selv prøve på en vippen på legepladsen osv.

    AntwortenLöschen